nieuws

CBS De Ark geïnspireerd door John Hattie

21-01-2019
Eind 2018 is het hele team van CBS De Ark  naar het congres ‘leren zichtbaar maken’ in Nieuwegein gegaan om daar van Professor John Hattie te leren over de meest effectieve activiteiten en principes om het leren van kinderen optimaal te laten verlopen. Ronald Akkerboom, directeur van De Ark, heeft de ervaringen op papier gezet en wil deze graag delen met alle SCOH-collega’s. 

John Hattie

Voor de mensen die nog nooit van hem gehoord hebben leggen we kort iets uit. John Hattie is een onderzoeker uit Australië. Hij onderzoekt wat wel en niet goed werkt in het onderwijs over de hele wereld. Hij gaat daarbij niet zelf de klassen in, maar met zijn researchteam maakt hij gebruik van al het andere onderwijsonderzoek van de laatste 50 jaar van over de hele wereld. Op basis van dit onderzoek weten we nu met grote zekerheid wat goed is voor het leren van het kind en wat niet goed is voor het leren van een kind. Zijn onderzoeken gaan niet over de sociaalemotionele ontwikkeling van leerlingen, maar over de cognitieve ontwikkeling. Zijn bevindingen zijn soms voor de hand liggend (DIM werkt) en verhelderend (de duidelijkheid van de leerkracht), soms ontnuchterend (zittenblijven werkt tegen) en soms vernieuwend (efficacy, niet hetzelfde als zelfvertrouwen – is mega belangrijk). In algemene zin kun je dus zeggen dat John Hattie met zijn onderzoek antwoord geeft op de vraag: “Hoe kan ik zoveel mogelijk impact hebben op het leren van mijn leerlingen?” 

Nieuwe nummer één
Dit jaar was tijdens het congres veel aandacht voor de nieuwe nummer 1 in de lijst van principes met hoge impact op het leren. Het gaat om “collective teacher efficacy”. In de Nederlandse taal hebben we geen goed woord voor EFFICACY, maar het gaat hier om het gemeenschappelijke “geloof” van ALLE leerkrachten dat ze in staat zullen zijn om leerlingen veel te leren. Populair gezegd: als je, als team, er SAMEN ECHT in gelooft, dan kun je het leren van kinderen vier keer versnellen. Je bent dan als team in staat om 4 keer zoveel aan te leren dan een ander team. https://youtu.be/UCMV692itfg (vanaf 2 min wordt het echt interessant). 

Onderwijsconcept CBS De Ark.
Iedereen kent waarschijnlijk wel het verhaal van de Ark van de afgelopen paar jaar. De school werd zwak bevonden door de Inspectie en we moesten als team hard aan de bak om de noodzakelijke kwaliteitsverbetering tot stand te brengen. Wij zijn hard aan het werk gegaan met de principes van “leren zichtbaar maken”. Op die manier hebben we de kwaliteit van ons onderwijs naar een hoog niveau weten te brengen. De inspectie was heel erg tevreden.
Daar waren we natuurlijk heel blij mee, maar we vinden het werk nog niet af. Als team hebben wij (in ontwikkeling van ons schoolplan) gezegd dat het nieuwe onderwijsconcept “leren zichtbaar maken school” wordt. Wij gaan de komende vier jaar met behulp van ons nieuwe schoolplan aan de slag om zoveel mogelijk impact te hebben op het leren van kinderen door activiteiten en principes toe te passen die zich over de hele wereld al bewezen hebben: evidence en research based onderwijs! Onze kinderen hebben dat nodig! Dat WIJ doen waar we zeker van zijn dat voor HEN werkt! Iedereen kan dat doen door zichtzelf op ieder moment van de dag te vragen: “Hoe weet ik zeker dat wat ik nu doe écht impact heeft op het leren van mijn kinderen?” en daar dan vervolgens met elkaar over in gesprek gaan. Hoe gek het ook moge klinken… Dit is nog nieuw voor ons onderwijs in Nederland en als zodanig beschouwen wij dit als vernieuwend onderwijsconcept. Over vier jaar zullen we als CBS De Ark onderscheidend zijn op veel gebieden doordat wij hard en stug door blijven werken aan de principes van “Leren zichtbaar maken”.

Het team op het congres
Omdat wij met elkaar nog een lange weg te gaan hebben, is het van groot belang dat wij allemaal eigenaar zijn van ons eigen leerproces. Daarom is het belangrijk voor ieder teamlid dat hij of zij leert wat bij hem of haar past. Op het congres in Nieuwegein werden heel veel workshops aangeboden. Van zichtbaar lerende kleuters tot leidinggeven aan zichtbaar lerende teams. Van feedback geven tot ‘formative assessment’. Als kers op de taart was John Hattie aanwezig voor speeches. Het is een hele inspirerende dag geweest voor alle teamleden. Het is gaaf om naar John Hattie te luisteren omdat hij goed kan vertellen over zijn onderzoek en het verhaal achter zijn cijfers. Het is mooi dat iedereen een programma op maat kon krijgen zodat het voor iedereen een effectieve dag geweest is. Het is fijn om dit als geheel team te doen omdat je op die manier SAMEN een zinvolle belevenis deelt die genoeg aanleiding geeft om in de komende tijd mee aan de slag te gaan. Op onze volgende studiedag gaan we weer in gesprek over dat wat wij geleerd hebben. 

De beste tip om te delen
Op het Congres was er ook een presentatie van een nieuw boek dat geschreven is op basis van de research van John Hattie. Het boek heet ‘10 mindframes’ en gaat over de juiste denkkaders voor goede leerkrachten. Dit kun je nooit alleen omdat veel denkkaders gaan over een manier van samenwerken. Als team van De Ark willen we met iedereen binnen de SCOH delen welke tien denkkaders dat zijn. Wellicht kunnen wij als leerkrachten, IB-ers, OOP-ers en directies op deze manier met elkaar samenwerken. Mocht je meer interesse hebben in “leren zichtbaar maken” en de onderzoeken van John Hattie, vraag maar aan een van ons. We zullen graag met je in gesprek gaan.
 

Delen
Terug naar overzicht