nieuws

Hoe de methodiek 'De Leeruitdaging' het onderwijs kan versterken

12-12-2019
James Nottingham – bedenker van de methodiek ‘De Leeruitdaging’ – gaf een masterclass aan onderwijsporfessionals van SCOH en Lucas Onderwijs. Met nog honderd andere geïnteresseerden is Elise Borst geïnspireerd terug gekomen. “Ik ben meteen het boek ingedoken en de theorie gaan toepassen in de klas!”, zegt de leerkracht en ambulant begeleider van de Koetsveldschool, school voor (voortgezet) speciaal onderwijs.

In samenwerking met SCOH en Lucas Onderwijs organiseerde expertisecentrum HCO voor leraren in de regio Den Haag een masterclass van Brits onderwijsexpert James Nottingham. Als bedenker van de Leerkuil zet James leren in een ander licht. Leren hoeft niet makkelijk of leuk te zijn. Leren komt pas echt op gang, wanneer het ingewikkeld of moeilijk wordt: wanneer je je in de leerkuil bevindt. In ‘De Leeruitdaging’ helpt hij de leerling in vier fases de kuil uit. Het doel: de leerling uitdagen tot dieper leren.

Samen struggelen
“We zijn vaak gewend om ons te richten op een positief resultaat: wat willen we bereiken? Daarin is James’ visie zo anders. In de Leerkuil richt je je op het ‘struggelen’ in de kuil: het oefenen, proberen en zo leren van dingen die je aanvankelijk niet kon. Het is belangrijk om dit samen te doen met het kind en hen erbij aan te moedigen om door te blijven gaan of het nu leuk is of niet,” aldus Elise. “Het ‘struggelen’ is echt een belangrijk onderdeel dat niet gemist kan worden, hier leer je het meest van. Wanneer je een doel te snel bereikt zonder ‘struggle’, dan mag je je afvragen of je je doel wel goed hebt gesteld, of dat hij misschien sowieso al te makkelijk was.”
 
Vertaalslag maken
“Door de speciale onderwijsbehoeften van de leerlingen van de Koetsveldschool, is het een uitdaging om het model volledig toe te passen. James schrijft wel een hoofdstuk over deze groep, maar we moeten toch zelf de vertaalslag maken naar hoe het model te gebruiken in onze klassen.” Elise raadt iedereen die met de methode aan de slag wil het boek van James te lezen. “En hang een afbeelding van de Leerkuil als poster op in de klas. Dat maakt het visueel, de leerlingen snappen zo waar ze uiteindelijk naar toe moeten. Maar eerst samen struggelen!”

Delen
Terug naar overzicht