nieuws

Kinderen zijn internationaal georiënteerd, thuis en op school

12-11-2018
Kinderen van nu zijn internationaal georiënteerd, spreken een aardig woordje Engels dankzij computerspelletjes en tv-programma’s en voelen zich een wereldburger. De basisschool kan hiermee niet achterblijven, vindt Margot Vogelaar, directeur van basisschool De Waterlelie. En daarom geeft de school langzaam maar zeker steeds meer Engels.

,,We gaven al Engels in de bovenbouw, maar vanaf dit schooljaar ook in groep 1, 2 en 3. Over drie jaar willen we in elk leerjaar Engels geven.’’ Het is een hele bewuste keuze geweest van De Waterlelie om Engels uit te breiden. ,,Het blijkt dat als je van jongs af aan een vreemde taal leert, je niet alleen makkelijker begrijpt, maar het ook durft te spreken.’’ 

De methode die gekozen is – My name is Tom – richt zich dan ook voornamelijk op spreken. In de onderbouw staat een handpop centraal. Zodra die er is, spreekt de leerkracht alleen nog maar Engels. ,,Er zijn natuurlijk lesjes over de kleuren in het Engels bijvoorbeeld, maar we passen het Engels ook toe. Dan geven we bijvoorbeeld een gymles in het Engels.’’ 

Voor het team is de overstap best pittig. ,,Als we het doen, willen we het goed doen. Dat was de insteek van het team. Toch was er bij sommige collega’s wel wat onzekerheid. Spreek ik zelf wel goed genoeg Engels om de kinderen hierin te kunnen onderwijzen?’’, vertelt Margot. Na een workshop en een methode die zoveel handvatten biedt, is de schroom overwonnen en is het team enthousiast. 

In de bovenbouw wordt de methode Groove Me gebruikt waarbij popsongs de leidraad zijn om Engels te leren. De lessen worden gegeven door een leraar die betaald wordt uit werkdrukverlangingsmiddelen. Hierdoor heeft de groepsleerkracht even een uurtje extra om de administratie bij te werken. Margot: ,,Het mes snijdt dus aan twee kanten.’’
 

Delen
Terug naar overzicht