nieuws

Mobiele technologie in de klas? De Waterlelie onderzoekt het!

18-02-2019
Hoe kun je mobiele techonologie goed gebruiken in het onderwijs en hoe zorg je ervoor dat de inzet van die middelen ook echt effect heeft? Die vraag stelt DEIMP zichzelf. DEIMP is een internationaal onderzoek naar het gebruik van mobiele technologie in het onderwijs. De meeste deelnemers komen uit Europa, maar er zijn ook vijf scholen uit Australië die meedoen. Vier Nederlandse basisscholen doen mee. De Waterlelie uit Den Haag is er één van.  

Marc le Comte is leerkracht in groep 8 en hij is ict’er van De Waterlelie. Hij geniet ervan om innovatieve middelen in te zetten in zijn groep. ,,Ik maak wel eens een vlog, of een stopmotion-video met de kinderen. Ik heb ook wel eens een digitale quiz gemaakt of een filmtrailer.’’ Maar hij realiseert zich meteen dat niet iedere leerkracht van nature affiniteit heeft innovatieve middelen. Toch vindt hij innovatie belangrijk voor het onderwijs. ,,Ik haal er zelf veel werkplezier uit en het kost me weinig extra tijd. Ik zie ook dat de kinderen het leuk vinden, dat ze zelfstandig bezig kunnen zijn en dat vind ik mooi om te zien. Ze zijn meer eigenaar van hun eigen leerproces.’’ 

DEIMP
Sinds vorig jaar doet de school dus mee met het internationale onderzoek DEIMP. Dat staat voor Designing & Evaluating Innovative Mobile Pedagogies. Het onderzoek gaat om hoe we mobiele technologie het beste in kunnen zetten in het onderwijs en om leerkrachten te helpen dit steeds beter te doen. Marc heeft Europese subsidie aangevraagd voor een reis naar een school die al erg ver is met mobiele technologie. De subsidie is toegekend en daarom reisde vijf teamleden van basisschool De Waterlelie begin februari naar Barcelona. 


Marc en zijn collega’s zijn geïnspireerd terug gekomen. ,,We zijn op een school in Barcelona geweest. Daar gebruikten ze eigenlijk alleen methodes voor rekenen en taal, voor het overige onderwijs werkten ze vooral projectmatig. Dat deden ze bijvoorbeeld aan de hand van ‘learning boxes’. Ze hebben ook een digitale escaperoom gemaakt met allerlei leerzame opdrachten erin.’’

Loslaten
Wat kunnen we van de ervaringen leren? Marc: ,,We zijn in Nederland geneigd om erg aan methodes te hangen. Dat mogen we best af en toe loslaten. Op De Waterlelie werken we bijvoorbeeld met Snappet, een methode voor taal en rekenen op de tablet. Hier zijn we erg blij mee omdat het de moeilijkheidsgraad van de opdrachten aanpast aan het niveau van de kinderen. Maar we hebben er ook heel bewust voor gekozen om in groep 4 de methode niet volledig in te zetten. We vinden namelijk de handschrift-ontwikkeling ook heel belangrijk. We kijken dus heel kritisch naar de inzet van mobiele technologie. Op die manier blijven we in beweging en kunnen we hele bewuste keuzes maken.’’ 

Over een jaar komen alle deelnemers van het onderzoek samen op Cyprus. Dan worden alle ervaringen uitgewisseld.

Delen
Terug naar overzicht