nieuws

Op studiereis: CBS De Waterlelie duikt verder in de mobiele technologie

12-12-2019
Op veel scholen maken kinderen regelmatig oefeningen op de tablet. Maar wat zijn precies de mogelijkheden van mobiele technologie in het onderwijs en hoe vergroot je de leerimpact? Een paar teamleden van CBS De Waterlelie gingen op studiereis naar Engeland om dit te onderzoeken.

De Waterlelie maakt deel uit van een groot, transnationaal onderzoek dat de mogelijkheden van mobiele technologie in het onderwijs verkent: Designing & Evaluating Innovative Mobile Pedagogies (DEIMP). In het kader van DEIMP bezocht Leonie van Vessem, adjunct-directeur vanDe Waterlelie samen met groep 8 leraar en ICT’er Marc le Comte en nog een paar andere collega’s het Layton Primary School in Blackpool ter inspiratie.

Multifunctionele app
Marc: “Het was erg boeiend om te zien hoe innovatief de school met ICT omgaat. Het team maakt vooral gebruik van een multifunctionele app: Show Bie. Het is een soort logboek waar leraren het werk klaar kunnen zetten voor de les. Leerlingen laden op hun beurt weer het gemaakte werk in op de app en krijgen hier via spraakberichten feedback op. Ook kan een leraar foto’s maken van werk van leerlingen als voorbeeld voor andere leerlingen. Alles is zichtbaar via de app op de tablet die ook gesynchroniseerd is met de smart tv in de klas, wat klassikaal bespreken mogelijk maakt. Daarnaast nemen de leerlingen met de tablet ook instructies voor elkaar op die weer in de app toegankelijk zijn voor andere leerlingen.”

Geen methodes
Het onderwijs op Layton is met de inzet van de apps en de tablets interactief, visueel en goed werkbaar. “Het bijzondere is dat de school verder geen gebruik maakt van methodes. Ze bedenken de werkwijzen geheel zelf,” aldus Marc. “Doordat zij gebruik maken van een vaste pool van invalleraren kan het vaste lerarenteam zelf wekelijks een moment vrij maken om zich over de lessen te buigen en de vorm hiervan te bepalen en verder uit te denken.” Leonie: “Ook al hebben wij de mogelijkheid niet om diezelfde  aanpak te hanteren, zijn we zeker enthousiast geworden door de good practices van Layton. Marc weet een goede vertaalslag te maken voor onze school en zoekt naar manieren waarop mobiele technologie bij De Waterlelie past en ons onderwijs kan versterken.”

Bevlogen medewerker
Marc: “Het is echt leuk en lonend om als school hiermee aan de slag te gaan. Heb je een bevlogen medewerker in dienst die thuis is in ICT? Dan kom je al een heel eind. Met een klein werkgroepje kun je al goed experimenteren. Ik film nu bijvoorbeeld instructies die ik op de app, die wij nu inmiddels ook hebben, inlaad. De leerlingen zijn nu al positief, dat moedigt me zeker aan verder te gaan!”

Delen
Terug naar overzicht