nieuws

Stap voor stap naar betere leeropbrengsten

12-11-2018
Ryanne van Gool werd in januari directeur van basisschool De Meerpaal. Ze kreeg een belangrijke opdracht mee; de leeropbrengsten moeten beter. Afgelopen maanden heeft Ryanne met het team hard aan gewerkt en de eerste resultaten mogen er zijn. 

Ryanne is dan ook hartstikke trots op haar collega’s van De Meerpaal. ,,Dit team heeft best veel meegemaakt. De school heeft een tijdje een interim-directeur gehad en er is vrij veel verloop geweest. Dat is een zware periode geweest en heeft veel van het team gevraagd. Ik ben heel blij dat ik de ruimte en het vertrouwen kreeg van het team om dingen te veranderen.’’ 

De Kunst van het Lesgeven
Er zijn ondertussen veel dingen veranderd op De Meerpaal. Alle veranderingen hebben tot doel om leeropbrengsten te verbeteren. ,,Leerlingen gaan het beter doen als de leerkracht sterker is’’, vertelt Ryanne. ,,Voorheen werkte iedereen op zijn eigen manier, iedereen bestierde zijn eigen eilandje. Nu hebben we gekozen voor één instructiemodel ‘De Kunst van het Lesgeven’ waardoor alle leraren op een vergelijkbare manier voor de groep staan. Dit is voor de kinderen heel fijn. Want als ze van leerjaar wisselen, blijft de manier van lesgeven gelijk. ,,Wat ik heel mooi vind om te zien is dat mijn collega’s zo leergierig en enthousiast hierover zijn. Iedereen wil het zo graag goed doen voor de kinderen. Zij maken het verschil tussen een prima les en een toples.’’ Het team volgt trainingen en cursussen. In februari 2019 wordt het deelproject afgesloten. 

Extra hulp
Tegelijkertijd wordt ook de zorgstructuur op school verbeterd. Dit onderdeel is afgelopen periode een ondergeschoven kindje geweest. Ryanne wil daar verandering in brengen, zowel op klas- als op kindniveau. ,,De Meerpaal heeft weer een intern begeleider, eigenlijk kan een school tegenwoordig niet meer zonder.’’ De school gaat de administratielast te lijf en zet alleen nog zaken op papier die er echt toe doen. Op kindniveau wordt de zorg ook beter geregeld. Wanneer kinderen bijvoorbeeld extra hulp nodig hebben op het gebied van dyslexie, wordt dat goed en op tijd aangepakt. Het leesonderwijs is verbeterd en ook met de andere vakken is de school bezig. 

Grote groei
Is De Meerpaal klaar met het verbetertraject? Nee, nog lang niet. Sommige verbeterpunten zijn al wel uitgevoerd, maar moeten nog goed op papier worden gezet. Er wordt gewerkt aan een schoolplan en de missie en visie worden samen met het team samengesteld. Alhoewel het verbeterproces pas onlangs is ingezet, zijn de eerste resultaten al een stuk beter. ,,We hebben in januari en in juni meetmomenten en het verschil is echt opmerkelijk! We zien een hele grote groei bij leerlingen, vooral bij lezen, maar ook bij andere vakken. En dat is natuurlijk waar je het uiteindelijk allemaal voor doet.’’ 

Ryanne is dan ook ontzettend trots op het team van De Meerpaal. ,,Vlak voor de vakantie kreeg ik van een collega te horen dat ze het zo ontzettend naar haar zin had op school. Dat vond ik zo leuk om te horen. Ik heb de eerste periode heel erg geïnvesteerd in teambuilding. Zonder team kun je zoveel veranderingen namelijk niet doorvoeren. Mensen moeten zich verbonden voelen aan de school en aan hun collega’s. Dat is gelukt en daarom kunnen we het onderwijs op De Meerpaal echt verbeteren.’’
 

Delen
Terug naar overzicht