nieuws

‘2-12 school verder verdiepen en ontwikkelen’

16-09-2019
De peuterscholen van SCOH worden steeds meer onderdeel van SCOH én onderdeel van de school. Angela Brandsen is de nieuwe beleidsmedewerker Jonge Kind en begeleidt scholen hierbij.

Angela helpt peuterscholen met allerlei vragen die spelen. Hoe vergroot ik de ouderbetrokkenheid? We zien een terugloop, wat kunnen we doen? Hoe pas ik mijn didactiek aan op de behoeften van een specifieke kind? ‘‘Ik vind dat echt ontzettend leuk om te doen.’’ Angela geeft ook leiding aan de peuterschool-coaches. ‘‘Die link met de dagelijkse praktijk is heel mooi om te zien.’’

Angela is deskundig op het gebied van VVE en het Jonge Kind. Ze heeft een eigen bedrijf en doet nu ook een master toegepaste psychologie. ‘‘Ik ben eigenlijk altijd in ontwikkeling. Van mijn eigen bedrijf leer ik veel, van mijn studie ook, van mijn werk voor SCOH ook.’’

Een belangrijke opdracht die Angela heeft, is om de extra uren die doelgroepkinderen krijgen, in te bedden in de organisatie. Kinderen met een ontwikkelings- of taalachterstand gaan straks niet twaalf maar zestien uur per week naar de peuterschool. Die verandering klinkt makkelijker dan het is. Op sommige scholen is geen ruimte beschikbaar omdat het peuterlokaal al volledig in gebruik is. Het vinden van extra pedagogisch medewerkers is lastig omdat er een tekort is en de communicatie met de ouders moet ook secuur en goed gebeuren.

Het schrikt Angela allemaal niet af: ‘‘Ik zie het juist als een extra uitdaging. Ik houd altijd onze visie in het achterhoofd. Waarom doen we dit? Waarom staan we achter het concept 2-12 school? Dat helpt mij enorm.’’
Dat concept kan volgens Angela nog verder verdiept en uitgewerkt worden. ‘‘Het is een heel mooi concept waarmee SCOH zich echt kan onderscheiden. Ik heb het gevoel dat er nog niet helemaal uitkomt, wat erin zit. Als organisatie kunnen we die visie nog verder ontwikkelen en versterken.’’

Delen
Terug naar overzicht