nieuws

Aandacht voor leerling, ouder én team bij PCBS De Meerpaal

16-04-2020
Na de beslissing van zondag 15 maart jl. werden op maandag 16 maart de koppen snel bij elkaar gestoken. Met haar team keek Ryanne van Gool, directeur van PCBS De Meerpaal, waar ze in die drie weken samen naartoe wilden. ‘’In de eerste week was het contact met de kinderen en ouders het allerbelangrijkste. Gelukkig was 100% aangesloten via ons systeem Social Schools. Het systeem voor iedereen werkend krijgen en het eerste contact stond centraal. Qua onderwijs was het vooral herhalen en automatiseren.’’

Per week en groep verschillend
In de tweede week werd duidelijk dat de maatregelen langer duurden. Voor groep 1 t/m 8 werden ongeveer twee instructiefilmpjes per dag via de tool Loom opgenomen door de leerkrachten en ‘verborgen’ geplaatst op het YouTube kanaal van de school. In de derde week van het afstandsonderwijs zijn de groepen 5 t/m 8 gaan experimenteren met Teams. Het idee was om over te gaan naar een ‘live’ instructie, maar na die week trok men de conclusie dat dit niet werkte. ‘’Je ziet maar vier kinderen. De een pakt makkelijk zijn beurt, terwijl de ander stil valt. Het was chaotisch en leerkrachten konden de kern van hun verhaal niet raken. We gingen terug naar het systeem van instructiefilms maken en daarna kinderen in Teams laten inbellen. Dit gebeurt in kleine groepjes en/of individueel. De leerkracht laat weten wanneer hij of zij verwacht dat het filmpje is bekeken. De ene keer is het een filmpje waarin de leerkracht zelf vertelt en te zien is en de andere keren een bestaande instructie of stappenplan. ‘’

Groep 4 draait inmiddels ook bijna volledig digitaal, net zoals groep 5 t/m 8.  Groep 3 heeft nog werkboeken mee naar huis. Ook hier geeft de leerkracht online instructies. In groep 3 is het werken in een werkboek fijn: dit zorgt ervoor dat de kinderen opdrachten kunnen blijven maken en blijven schrijven. Bij de kleuters geven de leerkrachten twee opdrachten per dag. De opdrachten van groep 2 hebben een meer verplicht karakter. Voor groep 1 is dat minder. ‘’We vragen ouders om foto’s mee te sturen. Soms is dat ook ‘verplicht’. Daarnaast videobellen we met de kleuters via Whatsapp.’’

De leerkrachten van De Meerpaal zitten iedere werkdag tussen 10:00 en 14:00 klaar achter de chat van Social Schools. Daar wordt veel gebruik van gemaakt. ‘’Waar voorheen ouders via de chat nog de vragen stelden, komen de vragen nu vooral rechtstreeks van de kinderen.’’ Ook het videobellen binnen Teams vinden de kinderen in de hogere groepen een fijne manier.

Feedback ophalen
Aan het eind van iedere week wordt bij ouders feedback opgehaald. ‘’Zo kwamen we erachter dat we de instructie en opdracht beter een dag van tevoren kunnen toesturen, in plaats van op de ochtend zelf. Ook zijn we overgestapt naar een weekoverzicht. Zodat ouders weten wat er komt. We krijgen van ouders terug dat ze het fijn vinden, maar ook als iets even niet is gelukt. Ons streven is dat kinderen zelfstandig kunnen werken. We proberen het ouders zo makkelijk mogelijk te maken.’’

Kwaliteitskaart met aandacht voor leerling, ouders én team
Vrijwel meteen maakte het team van De Meerpaal een kwaliteitskaart, waarbij de focus lag op virtueel onderwijs. ‘’We werken al langere tijd met kwaliteitskaarten om zoveel mogelijk te standaardiseren. Voor deze kwaliteitskaart hebben we gekeken naar de kwaliteitskaart van Eva Naaijkens en haar team van de Alan Turingschool in Amsterdam. Onze eerste kaart ging over de eerste drie weken en nu werken we met de tweede kaart voor de situatie vanaf 7 april tot 28 april. In de kaart staat de norm die we stellen voor ons onderwijs en het contact met kinderen en ouders. Zo weten we wat we wél doen en dus ook wat niet. Het biedt houvast en geeft rust. Voor ouders, maar ook voor het team zelf. Want dat we als team van elkaar op de hoogte blijven en we elkaars grenzen bewaken, is ook ontzettend belangrijk. We moeten die gezamenlijkheid blijven opzoeken. De leerkrachten staan namelijk constant aan. Daarnaast maakten we voor ‘oudercontact’ een aparte kwaliteitskaart. Daarin staat aangegeven wanneer en hoe we iets extra’s kunnen betekenen als dat nodig is. En welke vragen we daarbij kunnen stellen. Gemiddeld zijn er tien leerlingen die naar school komen. ‘’

Kijkje in de toekomst
Ryanne geeft aan dat iedereen een grote ontwikkeling doormaakt als het gaat om ICT. De leerkrachten weten bijvoorbeeld hoe ze filmpjes opnemen en uploaden en geven online instructies. Kinderen zijn nu een stuk handiger met hun laptop. Waar voorafgaand aan de corona crisis huiswerk werd gegeven gebaseerd op wat op school is uitgelegd, ziet Ryanne dit in de toekomst misschien wel veranderen. Maar vooralsnog ligt de focus op het afstandsonderwijs. Dat moet zo goed mogelijk zijn. 

Voorbeelden van De Meerpaal:

Delen
Terug naar overzicht