nieuws

Altijd de leraar en leerling in het achterhoofd

16-09-2019
Als beleidsmedewerker onderwijs heb je een veelzijdige baan. Nathalie van der Veen heeft er zin in, juist de veelzijdigheid trekt haar.

Natalie is tijdelijk gedetacheerd door een ander schoolbestuur. ‘‘Ik vind het heel mooi dat dit kan. Schoolbesturen werken op deze manier samen om het onderwijs voor de leerlingen nog beter te maken. Ik kan zo mijn ervaring en expertise delen en uitwisselen.”

Dat delen en uitwisselen, gunt zij ook leerkrachten en schooldirecteuren. ‘‘Het is zo fijn om eens bij een andere school te kijken, heel inspirerend. Soms kom je terug met praktische tips en adviezen, maar vaak ook met het idee ‘we doen het helemaal zo slecht nog niet’. Dat is fijn.’’

 Natalie weet hoe het is om voor de klas te staan, ze is zelf leerkracht geweest. Ze was op haar school ook coördinator kwaliteitzorg. ‘‘Wat ik toen deed voor één school, doe ik nu voor meerdere scholen.’’ Ook is zij projectleider StartKlaar!, een project waarbij een hogeschool en vijf schoolbesturen samenwerken aan het optimaliseren van de begeleiding van startende leraren.

Als beleidsmedewerker SCOH ondersteunt ze scholen bij hun kwaliteitsbeleid. ‘‘Ik heb de blik van een buitenstaander, ik ken andere scholen en andere schoolbesturen. Die ervaringen kan ik delen met scholen die hun kwaliteit verder willen ontwikkelen. Ik zie mezelf vooral als gespreks- en sparringpartner. Ik geloof in de kracht van de professionele dialoog, met en tussen stafmedewerkers, schoolleiding, en leerkrachten. De leerkracht is uiteindelijk degene die dagelijks direct handen en voeten geeft aan de kwaliteit van het onderwijs.’’

Delen
Terug naar overzicht