nieuws

De Grote Rekendag; van saaie sommetjes naar uitdagende rekenactiviteiten

11-04-2019
Hoe houd je kinderen gemotiveerd voor rekenen? Niet door elke dag rijtjes saaie sommen te geven, maar door kinderen uit te dagen en rekenonderwijs te combineren met fantasie, creativiteit, samenwerken of bewegen. De Grote Rekendag is een manier om kinderen te enthousiasmeren voor rekenen. Twee SCOH-scholen deden mee aan de rekendag en op één school kwam wel héél bijzonder bezoek langs.

Basisschool De Vliermeent doet voor de derde keer mee. Jan den Ouden is leraar in groep 7 en hij is rekencoördinator op school. ,,Wat zo leuk is aan de Grote Rekendag, is dat kinderen op een andere manier, zonder boek of rekenschrift, in aanraking komen met rekenen. Daardoor zien ze hoe leuk rekenen kan zijn en ze werken ondertussen aan andere vaardigheden zoals samenwerken.’’ 

Minsiter Slob op het schoolplein
De Grote Rekendag heeft tot doel om kinderen te enthousiasmeren voor rekenen. Scholen die meedoen krijgen een heel pakket aan uitdagende rekenactiviteiten en ze kunnen een openingsact doen op school. Jan: ,,De organisatie had ons gevraagd of er wat mensen van het ministerie van onderwijs en van de organisatie bij mochten zijn. Later werd duidelijk dat ook onderwijsminister Arie Slob bij de opening aanwezig zou zijn. Voor de kinderen was het heel bijzonder om een échte minister te zien.’’ 

Thema dit jaar was ‘Uit Verhouding’. De openingsact was een modeshow waarbij kinderen kleding en attributen hadden die ‘uit verhouding’ waren. Een veel te grote bril of een veel te klein tennisracket. ,,De minister ging er leuk mee om, want hij vertelde dat hij als kind zo’n mega-ijsje op straat had zien staan en toch wel erg teleurgesteld was dat hij slechts zo’n klein bolletje softijs kreeg.’’ 

Rekentas en rekencircuit
Kasha Gieben is op basisschool Leyenburg rekenspecialist. Ook haar school doet mee met de Grote Rekendag, maar heeft besloten de dag naar een later stadium te verplaatsen. ,,Het is belangrijk dat kinderen rekenen leuk vinden, als leerlingen gemotiveerd zijn,  gaat het leren makkelijker.’’ In haar groep 4 koppelt ze voorwerpen dus aan rekensommen. Eierdozen bijvoorbeeld om de tafel van twee te leren of een schaakbord om de tafel van 8 te oefenen. In haar klas staat een ‘tafeltafel’ waarbij voorwerpen het concept ‘vermeningvuldiging’ inzichtelijk maken. ,,Ik heb ook een rekentas vol met rekenspelletjes erin. Een kind mag de tas een week lenen en daarna gaat ‘ie naar een klasgenoot.  In de tas zitten bijvoorbeeld cijferkaartjes om sommen te oefenen.’’ De rekentas is nu beschikbaar voor groep 3 en 4, volgend jaar komt er ook een rekentas voor de kleutergroepen. 
Op de Leyenburg worden in de groepen 3 en 4 rekencircuitjes gehouden. ,,We bieden rekensommen op een leuke manier aan, anders wordt rekenen heel snel saai.’’ Volgens Kasha heeft het inzetten van spelletjes in de klas meerdere voordelen. ,,Spelletjes dagen leerlingen uit, ze leren spelenderwijs, maar ze lokken ook interactie en samen leren uit. De betrokkenheid van ouders worden gestimuleerd en rekenactiviteiten bieden een betekenisvolle context voor kinderen om te leren.’’ 
Kasha doet mee met de Grote Rekendag maar probeert het uitgangspunt van de organisatie – laten zien hoe leuk rekenen is – vooral te integreren in het rekenonderwijs op school. 

Jan is rekencoördinator op De Vliermeent en hij ziet graag een mix tussen het ‘ouderwetse stampen’ en uitdagende rekenactiviteiten. ,,Met alleen rekenactiviteiten kom je er niet. Automatiserend rekenen (dingen uit je hoofd leren, red.) is heel belangrijk. Als je bijvoorbeeld de tafels in groep 4 niet goed uit je hoofd leert, loop je in groep 5 of 6 vast op lastigere sommen.’’ Tegelijkertijd is alleen stampwerk ook niet goed omdat dan het enthousiasme van de kinderen niet wordt geprikkeld. De mix is belangrijk.’’
 

Delen
Terug naar overzicht