nieuws

IPC: De weg naar betrokkenheid en eigenaarschap

15-01-2021
Hoe maak je leerlingen eigenaar van hun eigen leerproces? Hoe vergroot je hun betrokkenheid en leer je hen nieuwe, eenentwintigste eeuwse vaardigheden? Leraar  Steven Spaans van basisschool de Meerpaal volgde de Master Leren en Innoveren en besloot samen met zijn collega’s het roer om te gooien en het International Primary Curriculum (IPC) op hun school te implementeren. 

IPC is een vorm van onderwijsvernieuwing waarin het werken aan doelen en vaardigheden centraal staat. Er wordt thematisch gewerkt. Vakken als wereldoriëntatie, kunstzinnige vorming, burgerschap en digitale geletterdheid komen aan bod.  Er wordt per klas een thema gekozen waar alle lessen op aansluiten. “De groepen 5 en 6 hebben vlak voor de kerstvakantie bijvoorbeeld het thema chocolade afgerond, dat perfect bij de Sinterklaasperiode paste”, vertelt Steven.  

“Bij IPC wordt er iets heel anders gevraagd van de leerlingen dan ze gewend zijn. Wij hadden een vrij traditionele manier van lesgeven; leerlingen lezen een tekst en beantwoorden vragen. IPC geeft veel meer eigenaarschap aan de leerlingen. Het gaat niet meer alleen om cijfers of goed en fout, maar om het beter worden in een bepaalde vaardigheid. Ik haal er veel meer voldoening uit wanneer kinderen trots hun tekening, of werkstuk komen laten zien, dan wanneer ze zeggen: ‘Kijk meester ik heb een acht’”.

Steven omschrijft het als een reis die hij samen met zijn leerlingen maakt. “Kinderen kunnen binnen de thema’s ook onderwerpen aandragen waar ze meer over willen leren. Soms lopen we tegen dingen aan. Tijdens het thema kunst maakten we van de klas een atelier. Niet iedereen was deze vrijheid gewend en al doende bleek dat we andere afspraken moesten maken. Hier leer je als docent ook van.”

De school werkt sinds september met het curriculum en wordt de eerste twee jaar begeleid vanuit IPC, die trainingen geeft en alle thema’s aanreikt. “Tijdens de lockdown is het iets lastiger”, zegt Steven. “IPC is nieuw voor ons en vergt veel van onze aandacht. We hebben besloten om ons tijdens de online lessen op de basisvakken te concentreren, maar we zijn al wel bezig met het voorbereiden van het nieuwe thema, dat na de voorjaarsvakantie van start gaat.”

Steven is trots op zowel zijn leerlingen als zijn collega´s. “Deze manier van lesgeven past bij ons. Als je als school betrokkenheid en eigenaarschap bij kinderen wil opwekken, dan is IPC een hele goede methode. Het is mooi om te zien dat leerlingen en leerkrachten in ontwikkeling zijn. Dat is volgens mij de functie van het onderwijs.”

Ben je enthousiast geworden? Steven beantwoordt graag vragen van andere scholen stspaans@scoh.nl.

 

Delen
Terug naar overzicht