nieuws

Praktijkonderwijs op afstand bij De Poort

16-04-2020
Met elkaar in contact blijven. Dat is waar de behoefte van zowel de leerlingen, ouders als de leerkrachten van praktijkschool De Poort ligt. Zeker nu. Directrice Daniëlle van Maanen en haar team zetten hier vol op in. ‘’Ik ben ontzettend trots op de gedrevenheid die ik bij mijn collega’s zie. Ze doen er alles aan zodat de kinderen zich zo goed mogelijk kunnen blijven ontwikkelen. Tegelijkertijd hoor en zie ik dat de motivatie bij de leerlingen er ook zeker niet minder om is.’’   

Praktijkonderwijs in eigen keuken
De Poort is een praktijkschool met veel ‘doe-vakken’. Vakken waarvoor vaak specifieke materialen nodig zijn. Maar dat weerhoudt de leerkrachten en leerlingen van De Poort er niet van om ook deze vakken thuis zoveel mogelijk door te laten gaan. Uiteraard met behulp van de vele instructiefilmpjes die inmiddels al gemaakt zijn door de vakdocenten. Daniëlle: ‘’De verschillende secties op school maken pakketjes met de benodigde materialen en de leerlingen komen dit ophalen. Een mooi voorbeeld van een vak dat thuis heel goed kan is koken. In plaats van met de hele klas in een grote keuken op school, toveren de leerlingen nu thuis de lekkerste gerechten uit eigen keukens. Met grote bewondering van hun ouders! We hebben al van meerdere ouders gehoord dat ze niet wisten dat hun eigen kind zo goed kon koken. De ouders zijn heel positief verrast en spreken niet alleen naar ons toe hun waardering uit, maar zeker ook naar hun kind. De kooksectie heeft zelfs al vragen gekregen naar meer recepten. Zo leuk!’’

De relatie als basis
De leerlingen maken foto’s en filmpjes van de uitvoering en het resultaat van hun werk. Hier krijgen ze vervolgens feedback op van de leerkracht en deze worden opgenomen in hun portfolio. Als ze tijdens het uitvoeren van een opdracht hulp nodig hebben, kunnen ze altijd even appen of (video)bellen met de leraar. Daniëlle: ‘’Wij zoeken zelf ook actief contact met de leerlingen. Mentoren bellen minimaal twee keer per week met hun leerlingen en de ouders om te horen hoe het gaat. Als zij merken dat zelfstandig werken lastig is, zorgen ze voor (live)begeleiding via (video)bellen. Op die manier proberen we zoveel mogelijk theorie- én praktijkvakken door te laten gaan. Kortom, in contact blijven is voor ons echt de basis!’’ 

Onze deur staat open
De Poort doet zoveel mogelijk digitaal, maar houdt de deuren van de school open voor wie dat nodig is. Daniëlle: ‘’Voor examenkandidaten is het super belangrijk dat zij dit schooljaar hun diploma halen, zodat zij weer vervolgstappen kunnen zetten. We doen er alles aan om dit doel te bereiken. We faciliteren hiervoor 1-op-1 begeleiding met de leerkracht op school. Onze deur staat eigenlijk open voor iedereen die hier wil of moet zijn. Op onze school hebben we alleen maar te maken met kwetsbare kinderen. Dan is elkaar zien soms echt even nodig. Uiteraard houden we ons daarbij aan de landelijke maatregelen. Het is steeds afwegen wat kan. Dat gold bijvoorbeeld ook voor de stages van de vierde- en vijfdejaars leerlingen. Sommigen volgen een stage in de vitale sector en wilden hier heel graag mee doorgaan omdat ze zich daarmee nuttig voelen. En dat zijn ze natuurlijk ook! Samen met de stageorganisatie hebben we goed gekeken of en hoe dat verantwoord door kon gaan. Helaas geldt voor veel leerlingen ook dat stages tijdelijk stop zijn gezet. Veiligheid boven alles.’’

Kracht van digitaal en social media
De kinderen van De Poort zijn 12 tot 18 jaar. Een leeftijdscategorie die is opgegroeid met social media en technologie. Een groot voordeel in deze tijd van afstandsonderwijs ziet Daniëlle. ‘’Op Facebook worden dagelijks raadsels gepost, op ons Instagram account ‘Kunst op school is leuk’ delen leerlingen hun creaties die ze voor CKV maken en gaan leraren wekelijks een uur live om vragen te beantwoorden. Alles met de smartphone gaat super goed. Op het gebied van zelfstandig werken op de laptop of computer valt nog winst te behalen. We besteden op school veel aandacht aan de digitale vaardigheden, maar zien nu in de praktijk dat begeleiding cruciaal is. De sectie ICT neemt dit signaal mee en verwerkt dit in de lesstof.’’

Delen
Terug naar overzicht