nieuws

Zelf een controller maken en leren over geleiding

17-01-2019
Je eigen controller maken zodat je een computerspelletje kunt spelen. Het klinkt ontzettend ingewikkeld, maar basisschoolleerlingen van CBS Comenius en de Paul Krugerschool doen het gewoon! Ze krijgen technologieles aan de hand van leskisten van de Maak-o-theek. Die kisten worden beheerd door leerlingen van praktijkschool De Poort. Kortom; het mes snijdt aan twee kanten. De Maak-o-theek is één van de SCOH-projecten voor onderwijsvernieuwing en wordt komend jaar betaald uit het innovatiefonds van SCOH.

Wie denkt dat technieklessen anno 2019 bestaan uit hameren, figuurzagen en solderen heeft het goed mis. Bij de Maak-o-theek staat voor de ict-kant van techniek centraal. Özlem Özdemir is technologieleerkracht. Ze is heel enthousiast over de leskisten van de Maak-o-theek. ,,Het zijn hele praktische opdrachten. Afgelopen weken hebben de kinderen zelf controllers gemaakt aan de hand van microbit. We hebben het gehad over elektriciteitsgeleiding. Kinderen hebben dat zelf uitgeprobeerd. Kun je elektriciteit geleiden met plastic, of met koperdraad? En met je eigen lijf? Die opdracht vonden ze echt ontzettend leuk. Kinderen gaven elkaar een hand. De eerste had de controller vast, de laatste de laptop. Toen ik zei ‘laat nu eens een hand los’ waren ze ontzettend verbaasd dat de controller geen contact meer maakte en het computerspel dus stopte. ‘Echt juf, ging die elektriciteit door mij heen?’, zeiden ze.’’

Technisch én creatief
Deze manier van leren, werkt heel goed, ervaart vakleerkracht Özlem. ,,Kinderen vinden het ontzettend leuke lessen en juist door dingen te ervaren en zelf te doen, blijft de theorie goed hangen. De lessen zijn technisch, maar dus ook heel creatief. In de middenbouw mochten kinderen een gitaar of een saxofoon maken als controller, in de bovenbouw mochten ze zelf een ontwerp maken.’’

De Poort
De leskisten worden uitgedacht door de stichting Maak-o-theek uit Rotterdam, maar gevuld en onderhouden door leerlingen van SCOH-Praktijkschool De Poort. Die bezorgen de kisten ook en halen ze na enkele weken weer op. Docent Sebastiaan van Soest helpt ze daarbij. ,,Het is een pilot van drie jaar. We betalen het project van geld uit het SCOH-innovatiefonds. Een selectie van scholen mag meedoen hieraan. De eerste periode is dit gratis vanwege de bijdrage uit het innovatiefonds, daarna gaan scholen de lessen zelf betalen.’’
Vanaf 2020 gelden er strengere regels vanuit het ministerie over techniekonderwijs op basisscholen. Door meer wetenschap en technologie aan te bieden aan jonge kinderen, hoopt de overheid dat meer mensen voor een technisch beroep kiezen. In die sector zijn op alle niveaus tekorten aan personeel. SCOH speelt alvast op die verandering in.
Sebastiaan: ,,We zijn nog in de opstartende fase. Over een tijdje gaan onze leerlingen niet alleen de leskisten onderhouden, maar ook zelf uitproberen. Ze kunnen vervolgens bij de lessen op de basisscholen helpen als assistent tijdens de techniekles. Zij hebben de les immers al gehad.’’

Meer technologie
Wetenschap en technologie is een speerpunt binnen SCOH. Naast de leskisten van de Maak-o-theek heeft SCOH een eigen leernetwerk opgezet voor wetenschap en technologie en wil SCOH komende tijd zelf leskisten gaan ontwikkelen en beheren. In Praktijkschool De Poort komt een sciencelab met daarin een lasersnijder, vinylprinter, vacuümvormer en 3D-printer. Alle SCOH-scholen mogen gebruik gaan maken van dit lokaal, de materialen en de kennis.

Delen
Terug naar overzicht