Van poppenspel tot auto’s tellen: een ochtend op peuterschool de Horizon

Alisha Chandoe werkt als pedagogisch medewerker op peuterschool de Horizon. Deze multiculturele school in de Haagse wijk Laakkwartier heeft momenteel drie groepen. Samen met haar drie collega’s ziet Alisha de peuters ontwikkelen tot kleuters. “Ik blijf me verwonderen over de groei van de kinderen. Het is zo bijzonder om te zien hoe snel dat gaat.”

Foto Alisha

Alisha vertelt hoe een ochtend op peuterschool de Horizon eruitziet: “Rond kwart over acht komen de peuters binnen. Ze trekken zelf hun jas uit en wassen hun handen. Tot negen uur mogen ze vrij spelen in het klaslokaal. Daarna zitten we in de kring en voer ik samen met mijn collega een demonstratiespel uit. Dat is een soort poppenspel, met Snuf het konijn. Vervolgens gaan de peuters weer spelen, bieden wij begeleide activiteiten aan en sluit ik aan om ze spelenderwijs iets te leren. Rond tien uur ruimen we met z’n allen op. Het opruimliedje gaat aan! Als we klaar zijn, hebben we een fruitmomentje in de kring. Daarna trekken we de jassen aan en gaan we naar buiten. Na het buitenspelen, lees ik nog voor uit een boekje of zingen we een liedje. Om kwart voor twaalf is het alweer tijd om naar huis te gaan.”

Ongedwongen leren

Alisha’s favoriete moment van de dag is wanneer de peuters vrij spelen. “Zij komen dan echt tot hun recht. Peuters ontwikkelen zich door middel van spelen. Als we in de kring zitten, durft een kind vaak niet tot zes te tellen. Als datzelfde kind verstoppertje speelt, telt het vol enthousiasme tot zes. Omdat spelen zo ongedwongen is, merken de peuters niet dat ze aan het leren zijn.

“Wanneer de peuters spelen, houd ik ze als een havik in de gaten. Ik wil van elke peuter weten wat ze doen, wat ze kunnen en waar ze in hun ontwikkeling staan. Door de peuters goed te kennen, kan ik het beste uit ze halen”, vertelt Alisha gepassioneerd.

Foto Alisha 2

Het spel verrijken

Alisha houdt de peuters niet alleen goed in de gaten, maar sluit ook aan bij het spel van de peuters. Ze geeft een voorbeeld: “Een peuter speelt in de autohoek en is volledig gefocust op de auto’s. Ik ga bij hem zitten en stimuleer hem om de auto’s te tellen. Op die manier dwing ik het kind niet om zijn spel met de auto’s te verlaten, maar ik verrijk het spel door een element toe te voegen. Ik probeer aan te sluiten op de interesse, behoefte en fantasiewereld van de peuter.”

Elkaar aanvullen en uitdagen

Alisha staat altijd samen met één van haar collega’s op een groep. Zo krijgen de kinderen de aandacht die ze nodig hebben. Alisha vertelt over de goede band met haar collega’s: “Ik vind dat wij echt een superteam zijn. We kennen elkaars kwaliteiten en valkuilen. Daardoor vullen we elkaar goed aan. We dagen elkaar uit om het beste uit onszelf én de kinderen te halen.”

Zelf rondkijken op een van de 21 peuterscholen van Stichting Christelijk Onderwijs Haaglanden (SCOH)? Op deze webpagina kun je een rondleiding aanvragen.

Meer Actueel

foto

Een mijlpaal is bereikt: de 100ste deelnemer van SCOH in Heel Holland Leert! In april nam de 100ste deelnemer van SCOH deel aan Heel Holland Leert.

basisschool kinderen vieren iftar oftewel suikerfeest

Marokkaanse donuts, briwats met kip en barrir: basisschool de Ontmoeting en de Oranje Nassauschool vierden samen het Suikerfeest. De basisscholen ontmoetten elkaar, deelden gerechten en leerden elkaars tradities.

kansrijkorganiseren

Expeditie Kansrijk Organiseren! Op donderdag 14 maart organiseerde onze werkgroep Kansrijk Organiseren een bijzondere studiedag voor o.a. onze (adjunct)directeuren en leden van het MT.