Alisha vertelt hoe een ochtend op peuterschool de Horizon eruitziet: “Rond kwart over acht komen de peuters binnen. Ze trekken zelf hun jas uit en wassen hun handen. Tot negen uur mogen ze vrij spelen in het klaslokaal. Daarna zitten we in de kring en voer ik samen met mijn collega een demonstratiespel uit. Dat is een soort poppenspel, met Snuf het konijn. Vervolgens gaan de peuters weer spelen, bieden wij begeleide activiteiten aan en sluit ik aan om ze spelenderwijs iets te leren. Rond tien uur ruimen we met z’n allen op. Het opruimliedje gaat aan! Als we klaar zijn, hebben we een fruitmomentje in de kring. Daarna trekken we de jassen aan en gaan we naar buiten. Na het buitenspelen, lees ik nog voor uit een boekje of zingen we een liedje. Om kwart voor twaalf is het alweer tijd om naar huis te gaan.”
Ongedwongen leren
Alisha’s favoriete moment van de dag is wanneer de peuters vrij spelen. “Zij komen dan echt tot hun recht. Peuters ontwikkelen zich door middel van spelen. Als we in de kring zitten, durft een kind vaak niet tot zes te tellen. Als datzelfde kind verstoppertje speelt, telt het vol enthousiasme tot zes. Omdat spelen zo ongedwongen is, merken de peuters niet dat ze aan het leren zijn.
“Wanneer de peuters spelen, houd ik ze als een havik in de gaten. Ik wil van elke peuter weten wat ze doen, wat ze kunnen en waar ze in hun ontwikkeling staan. Door de peuters goed te kennen, kan ik het beste uit ze halen”, vertelt Alisha gepassioneerd.